Van VSO naar MBO

De overgang naar het vervolgonderwijs is voor veel van onze leerlingen een grote stap. Vanuit een kleine setting met veel individuele aandacht komen ze op een MBO of HBO in een grote onderwijsfabriek terecht waar veel zelfstandigheid gevraagd wordt.
Natuurlijk bereiden wij onze leerlingen daar zo goed mogelijk op voor, maar we krijgen toch vaak van oud-leerlingen terug dat het begin erg heftig was.
Dit probleem speelt zich binnen onze hele sector VSO af.
Vandaar dat we met elkaar gezocht hebben naar mogelijkheden om de kloof te verkleinen.
Het Albeda, een van de grootste MBO-instellingen, stond open om met ons deze zoektocht aan te gaan!
Dit schooljaar nog zijn we erin geslaagd een pilot te kunnen starten waarbij leerlingen vanuit het 3e jaar vmbo een aantal dagen mee kunnen lopen bij een aantal opleidingen van het Albeda. Zo kunnen zij ervaren hoe een ‘gewone lesdag’ er op het MBO uitziet. Zij worden begeleid door buddy’s van de opleidingen.
Vanuit de Recon doen 3 leerlingen mee aan deze pilot, die in week 23 en 24 zal plaatsvinden.
We zijn benieuwd naar hun ervaringen en zijn zeker van plan deze samenwerking volgend jaar voort te zetten!