Wij hebben
het Gezonde School vignet

Gezonde school

Gezondheid in combinatie met gezonde voeding vinden wij heel belangrijk als speciaal onderwijsschool voor langdurig zieke kinderen
Wij hebben in 2018 het Gezonde School vignet ontvangen, een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen.

Met ons traktatiebeleid, schoolfruit, onze eigen schooltuintjes en smaak- en voedingslessen laten wij leerlingen zien dat gezond eten niet alleen belangrijk is voor hun gezondheid maar ook lekker en leuk is.

Naast gezonde voeding besteden wij veel aandacht aan sport en bewegen. De leerlingen gaan zoveel mogelijk naar buiten. Ons prachtige schoolplein biedt geweldige mogelijkheden voor sport en spel.

Lunch

De leerlingen lunchen op school samen met de leerkracht en de onderwijsassistent. De lunch nemen de leerlingen mee van huis. Aan ouders wordt geadviseerd om gezonde voeding mee te geven. We houden toezicht op diëten van leerlingen. De lunchtijd is van 12.00 – 12.30 uur. Een aantal maanden van het jaar krijgen de leerlingen schoolfruit.

Traktatiebeleid

Op onze school vinden wij een gezonde schoolomgeving en gezonde voeding heel belangrijk. Gezondheid in combinatie met gezonde voeding en veel bewegen staan bij ons op school hoog in het vaandel.

Het traktatiebeleid wordt aan het begin van het schooljaar met ouders gedeeld.

Smaak- en voedingslessen

Op school en in onze eigen schooltuin worden smaak- en voedingslessen gegeven. Voor onze leerlingen is gezond eten extra belangrijk. Door spelenderwijs kennis te maken met eten worden de leerlingen zich bewust van wat ze eten en waar hun voedsel vandaan komt.

Schoolplein

Wij zijn  ontzettend trots op ons prachtige schoolplein dat in 2018 volledig is gerenoveerd met steun van vele fondsen.
Wij hebben een eigen Cruyff Court, veel klim-, klauter- en balanceertoestellen, een verkeersplein en fietsparcours. Als het weer het toelaat, spelen en gymmen de kinderen buiten op het schoolplein onder toezicht van de leerkrachten. Klimmen, fietsen, balspellen of rustig zitten en kijken, het kan allemaal met als hoofddoelstelling uitdaging tot motorische, sensorische en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Ook de fysiotherapeut maakt gebruik van de toestellen op het schoolplein.
De leerlingen van 4 tot 9 jaar hebben een eigen deel met een zandbak, een voetbalveldje met minidoeltjes, klimtoestellen, een nestschommel en een verkeersparcours.

Een deel van het schoolplein is ingericht met schooltuintjes en picknicktafels.

Schooltuintjes

Sinds 2019 hebben we schooltuintjes aan het eigen schoolplein met veel plant- en zaaibakken en picknicktafels. Dit maakt het makkelijk om natuur- en voedingslessen te geven.

Gezonde school

Gezonde-school-recon

Schoolfruit

Een groot deel van het schooljaar krijgen de leerlingen schoolfruit. We stimuleren leerlingen om ook van huis fruit mee te nemen in het kader van gezonde voeding.